fredag den 8. august 2014

Jeg synes det er interessant

Velkommen tilbage fra ferie. Jeg håber, ferien har indfriet dine forventninger. Jeg har selv haft en dejlig ferie med både afslapning, spændende oplevelser og ny læring.

Jeg hører til den slags mennesker, som i de sidste godt 25 år har kæmpet med vægten. Jeg har vel samlet set tabt omkring 50 kilo i mit liv, men jeg har også taget omkring 60 kilo på, så her efter ferien vejede jeg igen omkring 10 kilo for meget – yoyo-vægt, kalder man det vist i bladene.

Når min motivation er på plads, kan jeg relativt hurtigt tabe mig, men lige så snart jeg mister taget og motivationen, så begynder jeg lige så stille at tage på igen. Her efter min ferie har jeg så forsøgt mig med noget nyt, som synes at være spændende. Det hele startede med, at jeg læste en artikel om en mand, som var begyndt at registrere alt, hvad han spiste, samt den motion, han dyrkede. Til dette anvendte han en app på sin smartphone, og han gav i artiklen udtryk for, at det gav ham en følelse af kontrol. Det måtte jeg prøve!

Jeg har nu haft gang i den app i ca. 2 uger, og det er interessant at kigge nærmere på den virkning, det nu engang har at måle og indtaste sine måltider samt den daglige motion.
Det er blevet et dagligt mål at holde netto kalorieindtaget på det valgte niveau, og det er virkelig nemt at have det rette overblik, fordi app’en hele tiden rapporterer, hvad der er tilbage for dagen. Helt automatisk bliver måltidet indrettet til ikke at spise mere, end målsætningen tillader, og det bliver ligeledes meget tydeligt, når/hvis der slet ikke bliver indberettet nogen form for motion.
Jeg er helt klar over, at det interessante er, om den fortsat er spændende om 4 måneder. Om en indarbejdet vane kan hjælpe til at holde vægten på det niveau, som er acceptabelt for en mand i min alder. Men den tid – den udfordring.

Det er ligeledes spændende at drage en parallel til vores arbejde og det, vi leverer på arbejdspladsen.

Hos en af vores kunder sad stort set hele virksomheden hver fredag formiddag og spiste morgenbrød sammen i en times tid. For de flestes vedkommende er timen fra kl. 9.00 til 10.00 den tid på døgnet, hvor den mest effektive arbejdstid er. Hvis de forsøgte at regne omkostningen ud, som forekommer ved, at 450 mennesker er ineffektive i en periode, hvor kreativiteten og effektiviteten er størst, tror jeg, at den vane ville blive ændret.

Eller prøv at starte hvert møde, du deltager i, med at beregne prisen pr. kvarter, det er relativt enkelt. Summen af en ca. timepris pr. person, gange 1,5 (til dækning af div.), divideret med 4. Så har du prisen på et kvarters møde. Jeg er sikker på, det vil påvirke effektiviteten på mødet, og det vil muligvis også eliminere den dårlige vane, vi har med, at møder skal vare en time. Møder skal kun vare omkring 18 minutter, hvis det er den tid, det kræver at behandle de punkter, som er at finde på dagsordenen.

Fredagens vise ord er skrevet af Wayne W. Dyer:

 „If you change the way you look at things, the things you look at change.“


Anotherstep ønsker jer god weekend

Ingen kommentarer:

Send en kommentar